Tak for alt..!!

Skarpheden er vist bare ikke hvad den har været.

10.01.2020 er vores (forhåbentlig) aller aller sidste dag med Yousee.

TeleDanmark, TDC og Yousee. Kært barn har mange navne siger man, men dette selskab har stort set aldrig været et kært barn for mig. Det har været dyrt, bøvlet og besværligt. Dårlig kundeservice og generelt for dyre produkter.

Hvorfor har du så været kunde spørger du?

Jo ser du, for år tilbage var der ikke mange andre muligheder og de seneste år udelukkende fordi jeg på grund af min bopæl, ikke havde andre muligheder, for et bare nogenlunde velfungerende internet, hvilket er et must for mig. Ikke mindst da jeg har en VPN-linje til min arbejdsplads.

Da vi i tidernes morgen boede i Birkerød nord for København, havde vi hurtigt internet, ihvertfald for den tid. 8 Mb download var hurtigt dengang. Vi flyttede så til vores nuværende bopæl, langt ude på landet, i det inderste Vendsyssel og måtte vende tilbage til modem. Det var træls, men en konsekvens af vores valg om at bo på landet, hvor naturen er så meget tættere på, men det digitaliserede samfund til gengæld så meget længere væk. Nærmeste central lå ca. 6,5 kilometer væk og princippet var at jo længere du boede fra centralen, jo mindre hastighed. Og herude i starten, altså slet ingen hastighed.

Med tiden kunne vi så få internet gennem TDC,s kobber, med en hastighed på op til 4 Mb download, men når det regnede meget, så løb der vand i kablerne i jorden og forbindelsen døde. Teknikerne fra TDC kom typisk 3 uger efter fejlmelding og reparerede det. Vores nabokone havde også hjemmearbejdsplads dengang og fik hendes firma til at betale en slags forsikring (penge, penge, penge for almindelig service), således at teknikerne burde reparere skidtet indenfor 24 timer. Det hjalp lidt. Så var det sjældent mere end et par dage, vi var afskåret fra omverdenen.

Dengang, i 2006, havde vi ikke andre muligheder for internet-forbindelse herude. Så kom der en genial opfindelse der hed mobilt bredbånd. Telia var de første der havde en bare nogenlunde dækning herude, så vi valgte dem og sagde farvel til TDC. Desværre skulle det vise sig senere, at det ikke var et endegyldigt farvel.

Mobilt bredbånd var dyrt dengang og dækningen udenfor byerne var elendig. Jeg kan huske mobilselskaberne reklamerede med, at de dækkede 98% af landet, og vores bopæl lå tilfældigvis i de sidste 2%, men vi kunne dog hive en bare nogenlunde hastighed på 10 – 12 Mb hjem, via en udendørs retningsbestemt antenne, som vi selvfølgelig selv måtte investere i. Den har dog absolut været pengene værd.

Så fik de den gode ide hos TDC, at de ville have Danmarks bedste mobile netværk og det gjorde så, at vi vendte tilbage til dem igen. Den udendørs antenne blev drejet en anelse og pludselig kunne vi hive hastigheder på op til 40-50 Mb ned og det har vi så levet med i en del år. Fint nok til almindelig surfing og en film på Netflix.
Netværkets ustabilitet og svingende hastighed, har dog gjort, at det har været tæt på umuligt for mig, at bruge min VPN-linje til firmaet. Men det har dog fungeret ind i mellem. Jeg har dog ofte måttet bruge megen unødig arbejdstid på det. Til eksempel har jeg hentet et Excel-ark og det åbner fint. Men scroller jeg ned af siden, så lukker det pludselig ned og jeg kunne starte forfra. Træls.

Jeg arbejder med mennesker og får mange personlige oplysninger, som i disse GDPR-tider, selvfølgelig skal passes ekstra godt på. Så VPN-linjen er, især i 2019, blevet mere og mere nødvendig og værdifuld, men dækningen på TDC/Yousee,s mobile bredbånd er desværre ikke blevet meget bedre, selvom vi med tiden er gået fra 3G til 4G.

Af nemheds- og praktiske hensyn, har både min kones og min private mobil også ligget hos Yousee, selvom vi nok kunne have fået et billigere abonnement andetsteds, men en smule rabat har det dog givet, at samle alt ved Yousee.

Vores TV har i de snart mange år været leveret af Boxer via en en antenne og det har vi absolut ingen grund til at klage over. Slet ikke set i lyset af den for tiden pågående sag mellem Yousee og Discovery Network. Boxer er ikke billigt, men det fungerer og de har de kanaler vi i vores husstand har haft brug for.

Miraklernes tid er ikke forbi..!!

I september i år dumpede der så lige pludselig et brev ind af døren fra vores lokale energiselskab Eniig. Der stod at vi kunne få FIBER i nær fremtid…!!! Jeg var nær faldet ned af stolen. Vi bor næsten 4 kilometer fra den nærmeste gadelygte og jeg havde absolut ikke forventet der ville komme fiber forbi i vores nærhed. Ihvertfald ikke i vores levetid, som forhåbentlig er mange år endnu.

Kæmpe TV-pakker fra Waoo i Full HD og 4K og STABILT internet på 1Gb up- og download. Og ikke mindst til priser der ligger i nogenlunde samme niveau, som det vi betalte til Yousee og Boxer tilsammen.

Det kan man ikke sige nej til, når man er bare lidt af en tekniknørd som jeg, og bestillingen blev straks afgivet. Der var så et gebyr på 3500 kr. for at få det gravet ind til huset, men det var jeg også villig til at betale, for at få det.
Det er vel i bund og grund også en slags investering i fremtiden, da det ihvertfald påståes, at ejendommens værdi med tiden ihvertfald ikke forringes af, at have så gode digitale muligheder, herude på landet.

Sidst i november skete det så. Og de gravede ikke haven op ligesom når TDC lagde telefon ind. Næ, de “skød” det ind under jorden, så alt hvad de gravede var et lille hul ved muren, hvor kablet skulle op. Et meget fint og tyndt kabel blev ført ind i huset og på trods af størrelsen, strømmede der nu 1 Gb internet igennem, både op og ned. Udover Waoo,s “Smartbokse” har jeg et Google Mesh system, der giver rigtig god internet-dækning i hele huset. Det fungerer bare og pludselig føler jeg det, som om vi er flyttet så meget tættere på civilisationen igen.

Man får hvad man betaler for og ikke som hos TeleDanmark, TDC eller Yousee, hvor man bliver lovet hastigheder “op til….”. Næ, det her er den ægte vare. Og nu skal vi heller aldrig mere spekulere på, hvor meget internet vi bruger. Ingen begrænsning per måned mere, bare full power på hele døgnet og prisen forbliver det samme, uanset forbrug. TV på nettet, Netflix og Viaplay på computeren og man kan lade det køre i døgndrift. Verden er mirakuløs ind i mellem.
TV med 65 kanaler, endda trådløst leveret til et ekstra TV i huset og stadig lige knivskarpt. Ikke en masse besværlige kabler rundt i huset. Bare en lille boks og en rigtig god fjernbetjening.

Og så var der således kun mobilerne tilbage. Nu var der intet (mængderabat) der holdt dem hos Yousee længere. Jagten på passende abonnementer gik ind og valget faldt så på Waoo Mobil. Prisen er lavere når man er fiberkunde og det gjorde udslaget. Netværket er Telia,s og de har en udmærket dækning herude efterhånden. På grund af et forkert indtastet IMEI-nummer, kommer min egen mobil først på Waoo 10. januar, mens min kones mobil allerede er skiftet. Den virker perfekt og har en udmærket dækning, også på data.

Sidste hilsen fra Yousee

Jeg har haft en router i de sidste 4-5 år fra Yousee. En af den slags man kan sætte sim-kort i, og derved forbinde sig til nærmeste mobilmast. Den vil de gerne have retur, hvad de end skal bruge den til? Jeg bemærkede at Boxer ikke ville have deres brugte udstyr retur. Det er helt ok, jeg skal jo ikke bruge den mere og så sender de endda en returlabel, så man bare kan putte den i en lille kasse og aflevere den på nærmeste post-indlevering. Det gjorde jeg så, nøjagtig som de bad om.

For et par dage siden, kom der så en meddelelse om at de ville trække 799 kr. på mit dankort i starten af januar, på grund af den router de IKKE havde fået retur. Du ved, sådan et rigtigt standardbrev, totalt blottet for personlighed.

Atter en gang kunne man rive sig i håret over Yousee. Nå, men for gud ved hvilken gang, måtte jeg så sætte mig til tasterne og kontakte deres kundeservice. Lang ventetid på telefonen, jeg orker det ikke og skrev derfor en måske lidt vel sur mail, men sådan havde jeg det.

Et par dage efter kom så svaret. Orker man at vente, kan man få svar på telefon med det samme, men mail-svar tager 3 dage..?? 🤔
Ikke noget med “Vi beklager…” eller “Undskyld…”, men bare en kold konstatering af, at de havde da modtaget udstyret og regningen ville blive annulleret.

Jeg sidder tilbage med den tanke, at hver gang nogen siger noget op hos Yousee og skal sende noget retur, sender de så automatisk en regning uanset hvad? Går den, så går den – og det er sikkert ikke alle, der som jeg orker at bruge tid på at kontakte dem. Det giver muligvis lidt ekstra penge i deres helt sikkert slunke pengekasse. Ejerne af TDC skal jo også leve 🙄

Tænk på hvad Yousee var får ganske få år siden? For bare 15-20 år siden var stort set ALLE danskere kunde hos dem på en eller anden måde. De har tjent styrtende alene på at alle husstande havde sådan et ringeapparat stående. Bare det at have en telefon kostede en mindre formue. Og at ringe fra den var absolut heller ikke billigt, set i relief til hvad vi betaler i dag.

Nå, men med den lille afskedssalut fra dem, håber jeg inderligt, at min tid med TeleDanmark, TDC og senest Yousee nu er endegyldigt slut. Jeg er vokset op med dem. De tilhører mit indre jeg, ligesom de røde postkasser. Som så iøvrigt snart heller ikke er der mere, men det er en anden historie.

Nu må du, kære læser, have et rigtig godt 2020. Jeg vil ihvertfald på både TV og internet-fronten have det super nu. Og jeg lover at jeg vil være konstant online på mange medier fremover. De bedste hilsner…. 😊

DEL

Skriv en kommentar